Lai mājaslapa vai e-veikals būtu pieejami publiski, tos ir nepieciešams izvietot uz servera. Šo pakalpojumu sauc par hostingu jeb izmitināšana. Mūsdienās hostinga pakalpojumu sniedzēju skaits ir ļoti liels - gan Latvijā, gan ārvalstīs var atrast dažādus piedāvājumus, tomēr rūpīgi izvērtējiet atbilstošāko piedāvājumu un noteikti nevērtējiet tikai pēc cenas. Lētākie pakalpojumu sniedzēji mēdz izvietot uz servera daudz lapu, rezultātā visas lapas darbojas salīdzinoši lēni vai izmanto serverus ārpus Latvijas, rezultātā lietotājiem Latvijā ir ilgāk jāgaida datu apmaiņa un atkal jau cieš ielādes ātrums.

Lēns serveris (lapa) var ievērojami samazināt audittorijas motivāciju uzturēties mājaslapā, tādēļ varat zaudēt potenciālos klientus. Ne vienmēr lēnas lapas darbību izraisīs servera lēndarbība, bet jaudīgāks serveris var palīdzēt paātrināt arī lēnas tehniskās platformas. Ja lapa lēni strādā, sākumā mēģiniet optimizēt pašas lapas ātrdarbību  - tas visbiežāk prasa programmētāja iesaisti, kurš spēs izvērtēt būtiskākos iemeslus un kā to novērst.

Latvijā populāri hostinga pakalpojumu sniedzēji

  • Garmtech
  • Nano.lv
  • Hostnet
  • Area
  • Sigmanet

Ārvalstīs populāri hostinga sniedzēji

  • Godaddy
  • A2Hosting
  • Fastcomet
  • BlueHost

cPanel hostinga pārvaldības panelis

  • Pasaulē populārākais hostinga vadības panelis - izvēloties hostinga pakalpojuma sniedzēju vislabāk ir izvēlēties to, kurš piedāvā cPanel, jo tad būs vienkāršāka hostinga pārvaldība un izvērsta dokumentācija gan hostinga sniedzēja lapā, gan arī ārpus tās. Dažādi atbalsta materiāli palīdzēs izdarīt vajadzīgo arī bez klientu iesaistes vai IT speciālistu konsultācijām.
  • Iespēja brīvi pārvaldīt sev vajadzīgos pakalpojumus, tai skaitā arī veidot nepieciešamo skaitu ar e-pastiem
  • Lielākā daļa hostingu piedāvā iespēju pašiem uzstādīt Wordpress vai citas web aplikācijas

Hostinga nozīme (atdeve biznesam)

Laiks ir nauda – aprēķiniet, cik izmaksās, piemēram, 1 stunda servera dīkstāve (nebūs pieejams) un izvērtējiet, vai atmaksāsies maksāt lielāku mēneša maksu par klientu atbalsta līmeni vai tomēr servera darbība nav tik kritiska, lai par to maksātu vairāk.

Aprēķiniet, cik vērtīgs un biznesam svarīgs ir stabils hostings – tā izvēlei var atvēlēt noteiktu budžetu, lai varētu atļauties testēt, pārbaudīt rūpīgi, jo tā ir partnera izvēle, kuram jūs “uzticat” savu serveru darbību, datu drošību. Paralēli varat izmēģināt vairākus pakalpojumu sniedzējus. Viens mēnesis noteikti ir pietiekams laiks, lai pārbaudītu servisa darbību, klientu atbalsta līmeni un saņemtu visu nepieciešamo informāciju gala lēmuma pieņemšanai.

Izvērtējiet citu klientu atsauksmes, servisa novērtējumu. Bet ņemiet vērā, ka katram ir savas vajadzības un bieži vien novērtējumu atstāj lietotāji ar zemākām vajadzībām, kuri izmanto, piemēram, tikai WordPress blogu un šādām lapām ir krietni mazākas prasības.

Internetā var atrast daudz un dažādus servisus, kas salīdzina hostinga (serveru izmitināšanas) pakalpojumu sniedzēju cenas. Piemēram, Latvijā ir lapas kā https://hostingi.lv/ vai https://www.hostingureitings.lv. Tomēr visvērtīgāk ir atrast mājas lapas, kuras apkopo arī klientu vērtējumu un ļauj ātrāk saprast, kuru pakalpojumu sniedzēju izvēlēties un kuru tomēr nē. Diemžēl Latvijā šādas uzticamas lapas nav, jo šo salīdzināšanas lapu uzturēšanu nodrošina partnermārketinga saites – vairāk virzīt servisus, kuri piedāvā komisiju par klientu piesaisti. Ārvalstu hostinga izvēlei lielisks atbalsts ir salīdzināšanas lapa https://hostadvice.com. Ar papildu filtriem var atlasīt sev piemērotāko, iepazīties ar atsauksmēm un pārskatiem par hostinga kvalitāti un piedāvājumiem.

Vislabāk ir izvēlēties hostinga servisu pēc klientu atbalsta līmeņa un tad izvērtēt cenu. Labs serviss nekur nemaksā lēti, tādēļ ir vērts maksāt mazliet vairāk, bet izvēlēties stabilu un uzticamu pakalpojuma sniedzēju.

Cik svarīgs ir klientu atbalsts?

Būtiski ir uzdot sev jautājumu, kā nodrošināsiet servera darbību un nepieciešamās izmaiņas. Ja jums ir pašiem IT administrators, kas papildus citiem pienākumiem arī uzturēs serveri, tad jums nav vajadzīgs augstākākais klientu atbalsta līmenis. Tomēr ir vērts arī izvērtēt, vai labāk ir nodrošināt servera uzturēšanu ārpusē vai to deleģēt administratoram – klientu serviss strādās visu diennakti, bet administratora darba laiks lielākoties ir ierobežots.

Jāatceras, ka klientu atbalsts nenozīmē pilnīgu IT speciālista darbu, piemēram, jaunu e-pastu izveide, mājas lapu instalēšana, lai arī dažkārt vienkāršākas sistēmas kā WordPress iespējams klientu atbalsts arī varēs palīdzēt uzstādīt vai dos vienkāršas norādes kā to izdarīt. Lai veiktu iepriekš minētās darbības, nāksies pašiem apgūt cPanel (kas ir plaši izplatīts, lietotājiem saprotams serveru pārvaldības panelis) vai nodot šīs lietas IT speciālistam. Dažiem klientiem iespējams nozīmīgs ir tālruņa atbalsts, kad vajag īpaši steidzami risināt lietas – arī šo faktoru var izvērtēt pie hostinga izvēles.

 Servera atrašanās vietas nozīme

Servera izvietojums jāizvēlas vienmēr iespējami tuvu gala lietotājam, lai savienojuma ceļš starp serveri un lietotāju būtu ātrāks. Ja jūsu galvenā auditorija atrodas Latvijā, izvēlieties hostingu Latvijā vai vismaz Eiropā, piemēram, Vācijā, lai lapas ielādes ātrums būtu maksimāli ātrs. Ja uzglabāsiet privātpersonu personas datus, tad jāizvēlas būtu Eiropas Savienībā izvietots serveris, lai vienkāršotu Vispārējās datu aizsardzības regulas (GDPR) noteiktās prasības.

Hostinga sniedzēji parasti piedāvā testa failus, lai pārbaudītu tīkla ātrumu no sava datu centra, izmantojiet šo iespēju. Tomēr atkal ir jāņem vērā, ka praksē mēdz pierādīties, ka Vācijā izvietots serveris var būt lēnāks par Lielbritānijā/ASV izvietotu serveri, jo nav optimāls tīkla savienojums ar Latviju.

ASV serveri bieži vien ir lētākais hostings, bet ir jāņem vērā ģeogrāfiskais izvietojums, kas ievērojami samazina cenas priekšrocību. Salīdzinot ar Eiropas serveriem, ASV izvietotie serveri atrodas tālāk, tādēļ arī savienojuma ceļš (ping) ir garāks, tomēr mūsdienās internet ātrums arvien pieaug. Lielākie hostinga pakalpojumu sniedzēji nodrošina testa failus un IP adreses, tas palīdzēs novērtēt tīkla savienojumu, ātrumu. Ja lapas galvenā auditorija ir Eiropā, Latvijā, tad papildus ASV serveri ir vēlams izvēlēties tuvāk Austrumu krastam, lai būtu tuvāks savienojums, attiecīgi tīkla ātrdarbība labāka.

Ja jūsu klienti atrodas Āzijā, Austrālijā, Dienvidāfrikas apkārtnē, tad noteikti pareizākā izvēle ir izvietot serveri šajos reģionos, jo tur savienojums ar Eiropu un ASV ir lēnāks. Ja patērētāju tirgus ir Austrālija, Jaunzēlande, tad visefektīvāk ir izvietot serveri tieši Austrālijā. 

Statisko failu ātrāka ielāde ar CDN servisu

Mūsdienās arvien plašāk tiek izmantots CDN (content delivery network) statisku failu (attēli, Javascript, CSS, video utml.) izvietošanai daudzos serveros visā pasaulē, tas paātrinās statisko failu ielādi, jo sistēma pati noteiks tuvāko serveri un ielādēs failus no lietotājam tuvāka un ātrāka servera. Piemēram, mājas lapa ir izvietota Vācijā, savukārt lietotājam Austrālijā statiskie faili tiks ielādēti no Austrālijas datu centra – to nodrošina izvēlētais CDN serviss.

Ja mājas lapas auditorija ir globāla, tad vislabākā kombinācija ir izmantot serveri Lielbritānijā un statiskos failus tālāk izplatīt kādā no CDN tīkliem – CDN77, Amazon Cloudfront, MaxCDN u.c. Viens no izdevīgākajiem (lieliska cenas un darbībsa attiecība) ir Bunny CDN. Šādi nodrošināsiet, ka mājas lapas dinamiskā daļa (datu bāze, mainīgais saturs) glabāsies vienuviet, bet lapa kopumā strādās ātrāk.


Last modified: Monday, 6 March 2023, 9:33 AM